11.12.2013

Valpas seuraa sähkönkäyttöä

Vuoden 2013 kuluessa Suomi siirtyi etäluettaviin sähkömittareihin. Tämä toi muutoksia sähkönkäytön mittaukseen, laskutukseen ja seurantaan.

Älykkäiden sähkömittareiden asennuksen myötä sähkönkäyttötiedot saadaan suoraan asiakkaan mittarilta tunneittain, ja laskutus tapahtuu toteutuneen käytön mukaisesti. Mittareiden avulla energiankäytön seuranta ja raportointi tarkentuvat.

Toteutuneen käytön mukaisen laskutuksen myötä laskujen loppusummat voivat vaihdella kuukausittain suurestikin. Etenkin sähkölämmittäjillä sähkönkäyttö on kylminä talvikuukausina huomattavasti suurempaa, mikä näkyy myös sähkölaskussa. Toisaalta myös sähkön säästötoimenpiteet, esimerkiksi ilmalämpöpumpun tai uusien kodinkoneiden hankinta, voivat näkyä sähkönkäytön vähentymisenä jo seuraavassa sähkölaskussa.

”Muutoksen myötä sähkölaskulla ei näy mittarilukemia, ainoastaan asiakkaan laskutuskauden aikana käyttämä sähköenergia. Mikäli asiakkaan käyttötiedoissa on puutteita, laskutetaan puuttuvat tunnit seuraavissa laskuissa. Laskutuksen muutos onkin kiinnostanut asiakkaitamme, ja olemmekin keränneet alle vastauksia useimmin esitettyihin kysymyksiin”, Ritva Marttala Fortumin asiakaspalvelusta kertoo.

Maksuton Valpas avuksi

Etäluettava sähkömittari mahdollistaa entistä tarkemman energiankäytön seurannan ja raportoinnin. Olemme kehittäneet asiakkaidemme avuksi maksuttoman Fortum Valpas -palvelun, jossa voi seurata päivän viiveellä omia sähkön ja kaukolämmön käyttötietojaan vuoden, kuukauden, viikon, viikonpäivän ja jopa tunnin* tarkkuudella.

”Valpas on pidetty palvelu, ja sen käytettävyys kehittyy koko ajan asiakaskokemusten myötä”.
Asiakkaat oppivat ymmärtämään, miten paljon he käyttävät sähköä eri vuorokaudenaikoina.

”Silloin on helpompaa tehdä myös muutoksia arjen sähkönkäyttötottumuksiin. Näin oppii käyttämään sähköä järkevästi, ja seuranta näyttää, miten energiansäästötoimet ovat onnistuneet. Säästötoimenpiteiden vaikutukset ovat saatavilla nopeasti, mikä kannustaa säästämään”, Ritva Marttala kertoo.

Tämän päivän sähkönkäyttötiedot näkyvät Valpas -palvelussa seuraavana päivänä, esimerkiksi jos olet saunonut eilen illalla, näet sen kulutuspiikkinä tänään Valpas -palvelusta.
Maksuttoman Valpas-palvelun käyttäjäksi pääset rekisteröitymällä ja kirjautumalla Valpas-palveluun.

Lue säästövinkkejä ja lisätietoja kodin energiankulutuksesta.

Jos epäilet, että jokin sähkölaitteistasi on viallinen ja kuluttaa siksi epätavallisen paljon sähköä, voit varmistaa asian kulutusmittarin avulla. Kulutusmittareita voit lainata Fortumin verkkoalueiden kirjastoista.

Vielä tarkempaa ja reaaliaikaista tietoa sähkönkäytöstäsi saat ottamalla käyttöön maksulllisen Fortum Kotinäytön.
Lue lisää Kotinäytöstä ja muista energiansäästöpalveluistamme.

Kysymyksiä ja vastauksia laskutuksesta ja sähkönkäytöstä

  1. Miksi sähkömittarilta ei aina saada mitattuja käyttötietoja? Miksi laskulla on joskus arvioituja käyttöjä? Eikö arviolaskutus jäänyt jo historiaan?
    Arviolaskutus on poistunut. Nykyään sinua laskutetaan toteutuneen sähkönkäytön mukaan. Arvioituja käyttöjä voi olla laskulla silloin, jos yhteys etäluettavaan mittariin on jostain syystä kadonnut, eivätkä käyttötiedot ole välittyneet eteenpäin. Tällöin olemme arvioineet puuttuvien tuntien käytön. Kun tiedonsiirtoyhteys on saatu palautettua, arvioitu käyttö korjataan toteutuneen mukaiseksi seuraavissa laskuissa.
  2. Mistä voin tarkistaa oman sähkönkäyttöni?
    Kaikilla Fortumin asiakkailla on käytössään oman sähkönkäytön seurantaan maksuton Fortum Valpas -palvelu. Mikäli sinulla on pääsy sähkömittarillesi, voit tarkistaa oman sähkönkäyttösi myös sieltä entiseen tapaan. Tutustu Älyboksin mittarinlukuohjeisiin.
  3. Miksi tunti- ja vuorokausikäytöt päivittyvät Valpas-palveluun toisinaan viiveellä?
    Useimmiten syy on tiedonsiirron viivästymisessä: joskus yhteys etäluettavaan sähkömittariin katoaa, jolloin käyttötiedot eivät välity eteenpäin. Todelliset lukemat korjataan heti, kun yhteys mittariin on saatu palautettua.
  4. Mistä tiedän, että laskullani oleva kulutus on oikein?
    Lasku muodostetaan sähkömittarilta saadun käyttötiedon perusteella. Jos kuitenkin epäilet kulutustasi, käy tarkistamassa se Fortum Valpas -palvelusta. Voit myös soittaa asiakaspalvelunumeroomme 0200 19000 (pvm/ mpm) ma–pe klo 9–17.

Näin hyödyt Fortum Valpas -palvelusta

  • Palvelussa voit seurata energiankulutusta jopa tuntitasolla. Kulutustiedot päivittyvät palveluun seuraavana päivänä.
  • Kun tiedät, kuinka paljon ja milloin kulutat, voit tehdä muutoksia arjen käyttötottumuksiin ja säästää.
  • Voit vertailla kulutustasi vastaavantyyppisiin kotitalouksiin.
  • Voit asettaa palvelussa energiansäästötavoitteita.
  • Halutessasi voit saada sähköpostiisi ilmoituksen energiankulutuksen muutoksista.
  • Voit tarkastella, miten eri tyyppiset säästötoimenpiteet vaikuttaisivat energiankäyttöösi ja tarvittaessa tehdä tämän mukaisia muutoksia.

Lue lisää Fortum Valpas -palvelusta

 

* Kun sähkön tai kaukolämmön käyttöpaikkasi on aktivoitu tuntiluentaan, pääset tarkastelemaan tuntitason kulutusta Valppaassa. Tuntiluentaan siirrytään vuoden 2013 aikana.

Arvostele artikkeli
[Arvioita: 2 Keskiarvo: 3]